faq

Vraag en antwoord

Vind hier de antwoorden op al je vragen over zaken zoals afspraken, behandelingen, etc.

Vanaf welke leeftijd krijgt een kind logopedie?
In principe kan een kind logopedie krijgen vanaf dat het geboren is. Wanneer er problemen zijn met het drinken uit de borst of uit een flesje, kan een kind daarvoor al worden doorverwezen naar een logopedist. Voor twijfels op het gebied van de spraak/taalontwikkeling zien wij kinderen vaak vanaf 2 jaar.


Wanneer moet een kind naar logopedie?
Wanneer u twijfels heeft over de taal- of spraakontwikkeling van uw kind is het raadzaam om te overleggen met uw huisarts, de consultatiebureauarts of de leerkracht van het kind. Zij kunnen aangeven of de logopedist u zou kunnen helpen. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met ons en ons advies inwinnen. Ook hebben wij op de website een aantal korte vragenlijsten/testen staan die u kunt invullen om te zien of er aanwijzingen zijn dat uw kind logopedie nodig zou kunnen hebben.


Hoe kan ik mijzelf of mijn kind aanmelden?
Op de site kunt u klikken op de knop ‘aanmelden’ en daar kunt u een aanmeldformulier invullen. Wij zullen u dan zo snel mogelijk bellen voor meer informatie en/of het maken van een afspraak. U kunt ook bellen met de praktijk, maar het kan zijn dat de logopedist op dat moment in behandeling is en u daarom niet direct verder kan helpen.


Wie krijgt de rekening van de logopedische behandelingen?
Als u verzekerd bent krijgt de zorgverzekeraar de rekening. Als u nog niet uw eigen risico hebt aangesproken krijgt u via de verzekeraar de eerste rekeningen weer terug. (Dit geldt niet voor kinderen onder de 18 jaar, hiervoor geldt meestal dat de behandelingen volledig vergoed worden.)


Hoelang duurt logopedie?
De duur van de behandelperiode is wisselend. De behandelend logopedist kan na onderzoek een indicatie geven van de behandelduur, zij geeft dit ook aan in het opgestelde behandelplan. De behandelduur hangt af van de soort stoornis en de ernst hiervan. Ook hangt het af van de motivatie en leeftijd van de cliënt.


Wat moet ik doen als ik een klacht heb over mijn logopedist?
Indien u een klacht wilt indienen over de behandelend logopedist vindt u de klachtenprocedure op de website van de NVLF, of klik op bijgaande link "klachtenfolder".


Hoe kan ik de afspraak afzeggen?
Als u voor een gemaakte afspraak moet afzeggen kunt u uw behandelend logopedist bellen, sms- en of e-mailen. Contactgegevens van uw behandelend logopedist kunt u vinden op haar visitekaartje of op de website. Ook kunt u naar het algemene telefoonnummer van de praktijk bellen. Denkt u er wel aan om op tijd af te zeggen?


Kan ik zelf de behandelend logopedist kiezen?
In overleg kunt u zelf uw behandelend logopedist kiezen. Wanneer u geen voorkeur heeft kiezen wij de logopedist op basis van specialisatie en beschikbaarheid.


Op welke tijden kan mijn kind worden ingepland?
De tijden dat uw kind wordt ingepland wordt met u overlegd. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw wensen, maar het is niet altijd mogelijk om aan uw wensen te voldoen. In overleg met de leerkracht van school is het vaak mogelijk om onder schooltijd te behandelen.


Wat gebeurt er als ik een afspraak vergeet of te laat afzeg?
Wanneer u te laat afzeg of de afspraak vergeet sturen we u de rekening van de afspraak. De eerste keer dat dit gebeurt hebben wij een coulanceregeling, dan betaalt u €15,-. Bij de volgende afspraken die u te laat afzegt of vergeet dient u het volledige bedrag van de behandeling te betalen. U kunt er dan voor kiezen om de factuur zelf bij uw zorgverzekering in te dienen.


Wat gebeurt er met de behandeling als mijn logopedist (langdurig) afwezig is?
Bij afwezigheid van één van onze logopedisten zullen de behandelingen, voor zover mogelijk, overgenomen worden door een collega.


Is logopediepraktijk Uniek hetzelfde als experticecentrum Uniek?
Nee, experticecentrum Uniek is een organisatie die zorg aanbied op scholen. Logopediepraktijk Uniek werkt wel samen met experticecentrum Uniek. Zo zijn er logopedisten van de praktijk die gedetacheerd worden naar Experticecentrum Uniek.


Kan ik bij jullie terecht voor een second-opinion?
Ja, in overleg is het mogelijk om bij ons te komen voor een second-opinion.


Heb ik een verwijsbrief nodig om bij u in behandeling te komen?
Wanneer u bij ons in behandeling komt heeft u een verwijsbrief nodig van een arts. Een verwijsbrief is nodig om de behandeling te declareren bij de zorgverzekeraar. Ook dient u in het bezit te zijn van een geldig legitimatiebewijs (dit geldt ook voor kinderen onder de 14 jaar).

checklist spreeknormen

direct aanmelden

stel hier uw hulpvraag

Voor een afspraak met Logopediepraktijk Uniek, bel 06 289 70 710

OVER ONS
Het team
Partners